اهداف و اهمیت مرکز مشاوره

اهمیت مرکز مشاوره


مواجهه با مسائل مختلف زندگی اعم از فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی، حقوقی و غیره اغلب چالش برانگیز و همراه با احساس نارضایتی، سردرگمی، اضطراب، استیصال و درماندگی است. همه به تجربه دریافته ­ایم که به تنهایی قادر به اداره همه مسائل مختلف زندگی نیستیم. گاهی ممکن است به منظور حل مشکلات از راهنمایی خانواده، دوستان و اطرافیان بهره مند شویم، لیکن کمک تخصصی، حل بهتر و سریع­تر مشکل را با احتمال خطای کمتر میسر می­ سازد. ورود به دانشگاه و شروع زندگی دانشجویی، به دلیل تغییرات عمده­ای که در عرصه های مختلف زندگی برای فرد به وجود می ­آورد، استرس­ زاست و گاهی به دلیل عدم دسترسی به منابع حمایتی مطمئن، بحران ­هایی برای دانشجو ایجاد می شود. مرکز مشاوره دانشگاه با توجه به ضرورت­های فوق و به منظور کمک به دانشجویان جهت اداره و مدیریت مسائل عمده دوران زندگی دانشجویی می­ تواند خدمات تخصصی ارائه کند. با این حال باید توجه داشت که نباید نقش مراکز مشاوره در دانشگاه ­ها به کلینیکی برای یاری به دانشجویان مراجعه کننده محدود شود. مرکز مشاوره علاوه بر این نقش اولیه، می­تواند فعالانه بر فضای انسانی دانشگاه نظارت داشته باشد و ضمن اقدامات پیشگیرانه در سطح دانشگاه به منظور کاهش آسیب­ ها و رشد انگیزش و پویایی دانشجویان، به نهادهای مدیریتی دانشگاه راهکارهای عملی ارائه طریق نماید.

 

اهداف مرکز مشاوره

1) امور آموزش و توسعه مهارت­های زندگی

*برگزاری کارگاه­های آموزشی با توجه به نیازهای دانشگاه و دانشجویان

الف) کمک به خودشناسی: دانشگاه محیطی است که فرصت فکر کردن را به جوانان می­دهد و خودشناسی موضوعی است که ذهن­ها را درگیر خود می­کند. مشاوره به افراد کمک می­کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و ابهاماتی که ممکن است برای هر دانشجو وجود داشته باشد از طرق مختلف از جمله گفتگو و صحبت، برگزاری کارگاههای آموزشی رایگان با هدف استعدادیابی، آشنایی با مهارت­های زندگی، آموزش مهارت­های کلامی به دانشجویان و... برطرف نماید.

ب) آموزش مهارت­های اجتماعی:  برخی از دانشجویان در حوزه روابط اجتماعی مشکل دارند. کناره گیری و انزوا در دوره دانشجویی باید بررسی شود. مشاوره به دانشجو کمک می­کند تا مهارت­های اجتماعی را فرا گیرد. به کارگیری شیوه­های رفتاری _ شناختی برای مواجهه با مسائل روانی و اجتماعی می­تواند برداشت مثبتی از خود و دیگران را در دانشجویان بوجود آورده و تمایل به برقراری تعاملات و تبادلات اجتماعی را در آنان افزایش دهد.

ج) آموزش تصمیم گیری:  دوران دانشجویی زمان تصمیم گیری­های مهم است. تصمیم درباره نحوه مطالعه، میزان و صرف وقت برای آن، ادامه تحصیل، گزینش دوستان، ازدواج، محل زندگی، نوع و محل کار مواردی است که به راحتی صورت نمی­گیرد و دانشجویان باید فرآیند تصمیم گیری این امور را آموزش ببینند. در این فرآیند ابتدا فرد به شناخت واقعیت و تعریف عملی مشکل یا مسأله مورد نظر پرداخته و در ادامه پس از بررسی راه حل­ها، راه حلی انتخاب می­کند که عملی، مفید و مؤثر باشد. مشاور در فرآیند تصمیم گیری­ها و پیگیری آن با دانشجو همراهی می­کند و در انتخاب راه حلی منطقی، عملی و ثمربخش به او کمک خواهد نمود.

د) برقراری ارتباط خانواده و مرکز مشاوره: برگزاری جلسات با والدین دانشجویان در خصوص مسائل احتمالی که ممکن است در طول تحصیل با فرزندشان داشته باشند، استفاده از ظرفیت­های خانواده برای حل مسائل دانشجویان، ایجاد یک شبکه اجتماعی مخصوص ارتباط بین مشاور دانشگاه با والدین و....

2) مشاوره های تخصصی در زمینه روانشناسی

الف) مشاوره روانشناختی و فردی:  مشاوره دانشجویی بیشتر جنبه فردی دارد زیرا دانشجو هنوز به مراحل تشکیل خانواده و مسائل مرتبط به آن نرسیده یا حداقل فعلا درگیر این گونه مسائل نشده است. آنچه دانشجو را دچار مشکل می­کند، مسائل فردی و مسائل مربوط به ارتباط     او با سایر دانشجویان و ارتباط با خود می­باشد از این رو مشاوره فردی در جهت خدمت به دانشجویانی است که به دلیل مسائل عدیده روانی و رفتاری دچار اختلال شده­اند. علاوه بر مشاوره فردی، کارگاه­های آموزشی و یا مشاوره­های گروهی در موضوعاتی چون شیوه­های غلبه بر اضطراب امتحان، آشنایی با ویژگی­های مشاغل مختلف، روانشناسی تقلب، خوابگاه و چالش­ها، خوابگاه­ها و فرصت­ها و... نیز می­توان برگزار کرد.روان درمانی به شیوه­های مختلف بویژه درمان­های جدید از جمله CBT، درمان پذیرش و تعهد و طرح واره درمانی و همینطور مشاوره­های تحصیلی تخصصی توسط مشاورین با تخصص مربوطه صورت می­پذیرد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در راستای سنجش سلامت جسم و سلامت روان دانشجویان، تکمیل کارنامه سلامت را در اولویت بخش مشاوره و سلامت خود قرارداده است. از این رو، دانشگاه­ها از طرق مختلف، تکمیل این کارنامه را پیش پای دانشجویان خود قرار می­دهند. پس از تکمیل این کارنامه­ها، نتایج آن توسط اساتید دفتر مشاوره هر دانشگاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و درصورت لزوم، ادامه روند سنجش سلامت و درمان پیگیری می گردد.

ب) مشاوره تحصیلی: در دانشگاه ممکن است دانشجو مشروط شود یا در آستانه اخراج قرار گیرد. راهنمایی و مشاوره تحصیلی به این دانشجویان کمک می­کند تا :

  1. روش صحیح مطالعه را فرا گیرند.
  2. با تنظیم برنامه به مطالعه بپردارند.
  3. در انتخاب واحدهای درسی دقت کنند و به تعادل واحد بپردازند.
  4. از حذف اضطراری برای مشروط نشدن استفاده کنند.
  5. از هم کلاسی­ها یا منابع دیگری برای یادگیری دروسی که فرا نگرفته اند کمک بگیرند.
  6. از طریق مشاوره فردی بر آشفتگی فکری، عدم تمرکز ، وسواس فکری و اضطراب غلبه نمایند.
  7. با صلاحدید مشاوره تغییر رشته دهند. (در مشاوره فردی به تفاوت استعدادها و علایق دانشجویان توجه می شود و مشاور با ارزیابی دقیق، حدود توانایی هایشان را در اختیار آنان می گذارد تا با توجه به توانایی­ها و استعدادهای خود تصمیم بگیرند و حرکت کنند).

3) واحد ازدواج دانشجویی :  برگزاری کلاس­های آموزش پیش از ازدواج مخصوصا برای دانشجویان ترم­­های پایانی، تهیه بروشور، استفاده از ظرفیت­های اساتید مشاور و روان شناس، معرفی متقاضیان ازدواج و صحبت با آن­ها، تدارک جشن ازدواج دانشجویی و.... از جمله فعالیت­های این مرکز خواهد بود.

4) نشریه مشاوره:  در این مورد هم باید به نیازها و مسائل موجود توجه داشت و برای پیشگیری از بوجود آمدن مشکلات، افزایش آگاهی و توانایی حل مسائل با استفاده از ظرفیت ها و توانایی های دانشجویان، اساتید و... کار نشریه را پیش برد.