گفتگوی خبرنگار نشریه ایلاف با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در خصوص جزئیات و نحوه انتخاب واحد و اهم نکات آئین­ نامه­ های آموزشی

۲۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۹ کد : ۲۵۹ اخبار آموزشی اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۶۳

 

آقای دکتر مسعود نوبخت، معاون محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی: فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و شروع فصل رویش دانایی و آغاز سفر در مسیر علم و دانش را به تمامی دانشجویان عزیز تبریک و تهنیت عرض نموده، امید است با تلاش و همت مضاعف بتوانید به قله­های جدیدی در عرصه علم و فرهنگ کشور عزیزمان دست یابید.

نام کاربری و رمز عبور چیست؟

پاسخ: نام کاربری، کد دانشجویی و رمز عبور ، کد ملی دانشجو می­باشد.

نکته : بعد از ثبت نام الکترونیکی دانشجو،  تمامی امور آموزشی ( اعم از انتخاب واحد، مشاهده نمرات، هر گونه درخواست آموزشی ) و دانشجویی  وپیگیری اطلاعیه ها فقط از طریق پرتال دانشجویی  REG.ALETAHA.AC.IRانجام می پذیرد.

در صورتی که رمز ورود به سیستم مروارید خود را فراموش کرده باشم، چه کار کنم؟

پاسخ: دو راه­حل دارد: 1. با همراه داشتن کارت ملی و مراجعه به قسمت آموزش کل و دریافت رمز از کارشناس 2. ورود از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی

انتخاب واحد در نیمسال اول در بدو ورود به چه صورت می باشد؟

پاسخ: انتخاب واحد تمامی دانشجویان نو ورود توسط دانشکده انجام خواهد شد و تا قبل از شروع ترم تحصیلی از طریق پرتال دانشجویی قابل مشاهده می باشد.

نکته: انتخاب واحد برای نیمسال های بعدی به عهده ی خود دانشجو می باشد .و در صورت عدم انتخاب واحد حکم عدم مراجعه ایشان صادر خواهد شد.

حداکثر واحد انتخابی در هر نیمسال برای دانشجویان دوره کارشناسی چند واحد است؟

پاسخ: 20 واحد. برای دانشجویان با معدل بالای 17 در صورت تأیید گروه تا اخذ 24 واحد مجاز است.

حداقل واحد انتخابی در هر نیمسال برای دانشجویان دوره کارشناسی چند واحد است؟

پاسخ: 12 واحد

حداکثر تعداد واحد انتخابی در دوره تابستان چند واحد است؟

پاسخ: 6 واحد

حداکثر سنوات مجاز تحصیلی در دوره کارشناسی چند نیمسال است؟

پاسخ: 8 ترم/ 4 سال

چند جلسه می­توانیم در کلاس­های درسی غیبت داشته باشیم؟

پاسخ: 3 جلسه

شرایط حذف اضطرای یک درس چگوه است؟

پاسخ: دو هفته قبل از امتحانات، سامانه جهت حذف اضطراری فعال می­شود. توجه به اینکه حائز اهمیت می­باشد که نباید واحدهای باقی­مانده در مقطع کاردانی و کارشناسی کمتر از 12 واحد شود.

شهریه دروس حذف اضطراری طبق آئین­نامه غیرقابل برگشت است.

ورودی­های 1402 به بعد فقط و فقط یک درس را می­توانند حذف نمایند.

آیا بدون ارائه مدرک تحصیلی معتبر برای دانشجویان فارغ التحصیل یا فرم های جایگزین برای دانشجویان سال آخر امکان ثبت نام وجود دارد؟

پاسخ: خیر، بایستی یکی از مدارک قید شده در اطلاعیه اسکن و ارسال گردد. ضمنا  تمام مدارکی که اسکن آن را در پرتال بارگذاری می کنید در زمان ثبت نام حضوری اصل آن را باید تحویل دهید و در صورت وجود هر گونه مغایرت از ادامه تحصیل شما ممانعت خواهد شد.

آیا پس از تایید مدارک ارسالی توسط دانشگاه، امکان تغییرعکس پرسنلی وجود دارد؟

پاسخ: بله

آیا ثبت نام به شکل غیر حضوری برای پذیرفته شدگان الزامی است؟

پاسخ: بله. ثبت نام در مؤسسه آموزش عالی آل­طه دو مرحله دارد : ثبت نام الکترونیکی و ثبت نام حضوری (ارائه مدارک )

آیا امکان اخذ مرخصی تحصیلی برای نیمسال اول وجود دارد؟

پاسخ: در صورت داشتن مشکلات، پس از ثبت نام الکترونیکی می توانید از طذیق سامانه، قسمت مکاتبات اداری درخواست مرخصی خود را ارسال نمایید.

دانشجویان دوره کارشناسی 2  ترم و دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد 1 ترم امکان مرخصی تحصیلی دارند. 

از چه زمانی می‌توان گواهی اشتغال به تحصیل را دریافت نمود؟

پاسخ: از اولین روز شروع سال تحصیلی(بعد از انتخاب واحد) می توانید از طریق پرتال دانشجویی و زیر منوی درخواست های آموزشی درخواست گواهی اشتغال به تحصیل خود را ثبت نمایید.

چگونه می­توان از ثبت نام در دانشگاه انصراف داد؟

پاسخ: پس از ثبت نام الکترونیکی می توانید از طریق پرتال دانشجویی و منوی درخواست های اموزشی درخواست انصراف را ثبت نمایید.

آیا تغییر الویت به کد رشته های بعدی انجام می شود؟

پاسخ: امکان تغییر الویت در موسسه آموزش عالی آل­طه وجود ندارد .

در مقطع کارشناسی (پذیرش با آزمون): دانشجویانی که قصد تغییر رشته در همین دانشگاه را دارند در دی ماه سال جاری از طریق پرتال دانشجویی خود می توانند درخواست تغییر رشته خود را ثبت نمایند و درخواست توسط گروه مربوطه و کارشناسان آموزش بررسی خواهد شد و نتیجه در همان درخواست ثبت می گردد.

*دانشجویانی که فقط متقاضی میهمان و انتقال به دانشگاه های دیگر می باشند میتوانند در اردیبهشت ماه سال آینده از طریق سامانه سجاد وزارت علوم نسبت به ثبت درخواست میهمانی و یا انتقال خود اقدام نمایند.

درخواست مهمان یا انتقال به چه صورت می باشد؟

پاسخ: دانشجویان مقطع کارشناسی در اردیبهشت ماه سال بعدی از طریق سامانه سجاد وزارت علوم می توانند درخواست خود را ثبت نمایند و درخواست آنها توسط دانشگاه مبدا و مقصد بررسی خواهد شد.

شرایط مهمان شدن به دانشگاه­های دیگر چگونه است؟

پاسخ: با توجه به آئین­نامه­ مهمانی و انتقالی، اگر شامل شرایط هستید از ظریق سامانه سجاد درخواست ارسال نمایید.

آیا می­توانم به طور همزمان در دانشگاه­های دیگر در همین مقطع تحصیل کنم؟

پاسخ: خیر؛ تحصیل همزمان در یک مقطع غیر قانونی است.

درخواست گواهی اشتغال به تحصیل دارم، چگونه آن را دریافت کنم؟

پاسخ: با مراجعه به سامانه، قسمت مکاتبات اداری      درخواست­ها         درخواست گواهی اشتغال به تحصیل مقصد را مشخص و گزینه ارسال انتخاب نمایید. بعد از گذشت یک هفته ، نامه آماده است و باید به صورت حضوری برای دریافت نامه تشریف بیاورید.

شرایط انصراف دائم از تحصیل چیست؟

پاسخ: ابتدا از طریق سامانه قسمت مکاتبات اداری         درخواست­ها         درخواست انصراف. درخواست خود را ارسال نمایید و به کارشناس مربوطه جهت دریافت نسخه شوراء مراجعه کرده و بعد از تأیید، امور مرتبط به تسویه را انجام دهید.

در چه شرایطی برای دانشجویان دوره کارشناسی حکم اخراج صادر می­شود؟

پاسخ: اگر دانشجوی کارشناسی، 3 ترم متوالی یا متناوب مشروط شود، اخراج خواهد شد.

چگونه می­توانم حذف ترم  کامل نمایم؟

پاسخ: زمان حذف اضطراری دروس، در سامانه حذف ترم ارسال نمایید.

شرایط اخذ درس به صورت معرفی به استاد چگونه است؟

پاسخ: اگر دانشجو تمامی واحدهای خود را پاس نماید و تنها فقط 6 واحد درسی که عملی نباشد و تا سقف 2 درس می­تواند به صورت معرفی به استاد اخذ نماید.

برای ورودی 1402 به بعد فقط 4 واحد امکان دارد.

چند نیمسال مرخصی می­توان در دوره تحصیل گرفت؟

پاسخ: در دوره کارشناسی 2 ترم/ دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد 1 ترم

شرایط اخذ مرخصی بدون احتساب در سنوات چگونه است؟

پاسخ: در صورت زایمان و بارداری مرخصی بدون احتساب در سنوات محاسبه می­شود.

شرایط بازگشت به تحصیل دانشجوی اخراجی و انصرافی چگونه است؟

پاسخ: دانشجوی اخراجی امکان بازگشت به تحصیل ندارد مگر در پذیرش مجدد دانشگاه.

دانشجوی انصرافی اگر زمان انصراف یک ماه گذشته باشد، می­تواند با درخواست و طرح در شوراء و بررسی سنوات، به تحصیل بازگردد.

آیا می­توان دروسی را که قبل از ورود به این دانشگاه در دانشگاه­های دیگر گذرانده­ام، معادل­سازی کنم؟

پاسخ: از دانشگاه قبلی انصراف داده یا اخراج شده باشد و از زمان انصراف یا اخراج کمتر از 5 سال گذشته باشد.

دورسی که نمره بالای 12 دارد، معادل­سازی خواهد شد و اگر فارغ­التحصیل باشد با شرایط فوق فقط دروس عمومی معادل­سازی می­شود.

ملاک دانش­آموختگی در دوره کارشناسی چیست؟

پاسخ: در صورتی که میانگین کل دوره در پایان تحصیل حداقل 12 باشد، دانشجو امکان فارغ­التحصیلی دارد و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 14

لطفا به مشکلات و موانع حوزه آموزش اشاره فرمائید.

پاسخ: حوزه آموزشی دارای آیین نامه های آموزشی در مقاطع مختلف است. خوسبختانه این آیین نامه ها دارای قوانین واضح و روشن از مرحله ثبت نام دانشجو تا فارغ التحصیل شدن می باشند.اما متأسفانه عدم مراجعه بعضی از دانشجویان به این آیین نامه ها که در دسترس آنها می باشد مشکلاتی را هم برای دانشجو و هم برای سیستم آموزشی ایجاد می کند. توصیه من این است که دانشجوی محترم حتماً به این آیین نامه ها رجوع کند

انجام فرآیندهای مربوط به دانشجویان مهمان مقطع کارشناسی چگونه است؟

پاسخ: روند کار به این شیوه است که دانشجویان از طریق پورتال وزارت درخواست می­دهند و دانشگاه مقصد شرایط را بررسی می­کند. همچنین مکاتبات دانشجویان مهمان از طریق وزارت علوم، ادامه داردو مردادماه و شهریور نیز اوج مراجعات دانشجویان مهمان و بستگان ایشان است که بخش زیادی از فعالیت همکاران ما در آموزش را می­طلبد.


( ۲ )