پژوهشکده فلسفه و علم

پژوهشکده فلسفه و علم

 

رئیس پژوهشکده: پرفسور رضا اکبریان

معاون پژوهش: خانم دکتر راستایی

کارشناس پژوهشکده: فاطمه زنگویی

اهداف و راهبردها:

  • نظریه پردازی و توسعه مرزهای دانش در فلسفه‌های مضاف، علوم انسانی و علوم طبیعی بر اساس دیدگاه اسلامی و بومی؛
  • بهره برداری از روشها، ابزارهای نو و فرآوری اطلاعات در قلمرو پژوهش¬های فلسفه‌های مضاف، علوم انسانی و علوم طبیعی؛
  • تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی از طریق برآوردن نیازهای فکری جامعه و نظام اسلامی درحوزه فلسفه‌های مضاف، علوم انسانی و علوم طبیعی؛
  • بررسی های مقایسه‌ای مکاتب و آراء و مطالعات بینا رشته‌ای در قلمرو موضوعی پژوشکده
  • نقد مسلک‌ها و آراء انحرافی و معارض در عرصه فلسفه‌های مضاف، علوم انسانی و علوم طبیعی
  • ـ بازپژوهی و بازپیرایی حکمت و کلام و معارف اسلامی.
  • ـ تبیین و ساماندهی مناسب مباحث زیرساختی اندیشه دینی با توجه به نیازها و نظریه‌های جدید.
  • ـ ایجاد بستر مناسب برای تعمیق و پویایی و بالندگی اندیشه دینی به تناسب نیازهای زمانه.
  • ـ پاسخ به شبهات القایی در قلمرو و عقاید و کلام اسلامی.
  • نقد مکاتب و دیدگاه‌های معارض در حوزۀ زیرساخت‌های اندیشه دینی
  • پاسخ‌یابی جهت نیازها و پرسش‌های روزآمد در حیطه مباحث فلسفی، علوم انسانی و علوم طبیعی؛
  • داوری نسبت به مبانی، اصول، تک گزاره‌ها و روش‌های حل مسائل طرح شده از سوی صاحبان علوم بشری در خصوص علوم انسانی، علوم طبیعی و مباحث فلسفی
  • ارائه نظام‌واره در خصوص علوم انسانی بر اساس آموزه‌های وحیانی.

قالب برنامه‌ها:

  • کتاب
  • مقاله
  • نشست علمی
  • همایش

گروه­ها:

  1. گروه فلسفه اسلامی

فلسفه هر تمدن، مهم‌ترین بستر ظهور عقلانیت و اندیشه آن در طول تاریخ می‌باشد. ارائه روزآمد و کارآمد نظریه‌های نوین علمی نیز منوط به شناخت بن‌مایه‌ها و میراث فلسفی جوامع است. فلسفه اسلامی با بهره‌مندی از قرآن و تعالیم معصومین، اصلی‌ترین و مهم‌ترین بستر ظهور اندیشه و فکر ناب اسلامی است. با بهره از این میراث غنی، می‌توان از هجمه شبهات و اندیشه‌های معارض در امان بوده و به طور فعال در جهت رشد اندیشه و فرهنگ خویش تلاش نمود و با یاری جستن از زبان مشترک عقل و منطق، فرهنگ غنی و گرانسنگ و ارجمند اسلام را به جهانیان بشناساند. چشم‌انداز نهایی فعالیتهای این گروه آن است که نشان دهد فلسفه در جهان اسلام یک تفکر پویاست و هویتی متمایز از فلسفه در غرب، فلسفه در هند و یا فلسفه در ایران دارد. و اگر ناظر به مسائل روز بیان شود می‌تواند پاسخگوی پرسشها و نیازهای امروز جوامع انسانی باشد.

موضوعات پژوهشی این گروه عبارتند از: فلسفه فلسفه اسلامی، سیر تطور فکری فلسفی، فلسفه‌های مضاف، فلسفه کاربردی، فلسفه‌های بینارشته‌ای، فلسفه تطبیقی،

مدیر گروه: دکتر حامده راستایی

  1. گروه فلسفه علوم انسانی

مقدمه:

علوم انسانی و دانش فلسفه به صورت تنیده با هم در ارتباط هستند، لذا هدف از تشکیل این گروه، انجام پژوهش‌های بنیادین در زمینه فلسفه علم و مبانی علم‌شناسی فلسفی و بنیان‌های روش شناختی علوم با تآکید بر حوزه علوم انسانی است. در این حوزه، مباحثی از قبیل معناشناسی و چیستی علوم انسانی،   و بالاخره پیش‌فرض‌های علم‌شناختیِ علوم انسانی به معنای عام، و علوم انسانی اسلامی به طور خاص، فرایند تولید علوم انسانی؛ بررسی اعتبار معرفت‌شناختی فراورده‌های علوم انسانی در حوزه های یاد شده به معنای عام و نیز فراورده‌های حاصل از علوم انسانی و بالاخره مباحث مربوط به «منبع‌شناسی» و «روش‌شناسی» در علوم انسانی در هر یک از حوزه های یاد شده،مدّ نظر است.

موضوعات پژوهشی این گروه عبارتند از: فلسفه علم و مبانی علم‌شناسی فلسفی، بنیان‌های روش شناختی علوم با تاکید بر حوزه علوم انسانی، چیستی علم دینی، بررسی پارادایم‌های علوم انسانی، فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه آموزش عالی، فلسفه حقوق، فلسفه اقتصاد، فلسفه سیاست، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه تاریخ، فلسفه مدیریت، فلسفه روان‌شناسی، انسان‌شناسی.

مدیر گروه: دکتر دولابی

  1. گروه فلسفه و معارف قرآنی

در حوزه­‌های اسلامی پس از بعثت پیامبر اکرم برهانی وانمود کردن آموزه‌های دینی امری اجماعی تلقی می­شد؛ اما اسلام در خود علاوه بر تعقل، از تعبد نیز برخوردار است. نزاع این دو گوهر در دین محمدی بود که روند رشد عقلانیت دینی را به پیش برد و به پیدایش دو اندیشه معتزله و اشاعره انجامید. پس از آشنائی مسلمانان با آثار یونانی در دوره های اموی و عباسی که از طریق ترجمه­های عربی از سریانی صورت می­گرفت آنها با سیل آرای بدیعی در حوزه­های مختلف طبیعیات و مابعد الطبیعه مواجه شدند. آرائی که هم دارای مباحث کارآمد و مفید و هم واجد پتانسیلی برای طرح شبهات و مسائل جدی بود. از طرف دیگر مسلمانان با مواضع داعیان دین مسیحی که در داخل یا خارج جریان داشت برخورد داشتند. علاوه بر این، نگرش متصوفه به خدا و جهان که از شبه قاره هند وارد حوزه­‌های اسلامی شده بود، در کنار مدعیان مسیحی در مقابل دین مقدس نبوی و تفسیر علوی از آن، قد علم کرد. فلاسفه و متفکران اسلامی هرکدام به تناسب اوضاع زمانه مباحث فلسفی خود را با توجه به این چالش ها ولی با محوریت دین اسلام گسترش دادند. دغدغه فلاسفه اسلامی در این اوضاع و احوال این بود که اولاً عقائد دینی، مبرهن نشان داده شود و ثانیاً دین محمدی و سنت علوی از آسیب تفاسیر یونانی و بدعت­های ادیان دیگر در امان بماند.

موضوعات پژوهشی این گروه عبارتند از: قرآن شناخت (شامل موضوعاتی چون نزول قرآن، جمع قرآن، تاریخ‌گذاری قرآن، اهداف قرآن، مکی و مدنی، مصاحف صحابه، اسباب‌النزول، جامعیت قرآن و...).مباحث درون قرآنی و میان رشته­ای در باب هست­ها و نیست­ها (حکمت نظری)، بایدها و نبایدها (حکمت عملی)، مبانی و قواعد تفسیر (شامل موضوعاتی چون امکان فهم قرآن، ظاهر و باطن قرآن، تأویل، جری و تطبیق، شرایط مفسر، اسرائیلیات، مجعولات، نشانه‌شناسی و...)، تعامل قرآن با مقوله­های دیگر (شامل موضوعاتی چون قرآن و سنت، قرآن و علم حدیث، قرآن و علوم تجربی، قرآن و علوم ادبی، قرآن و زندگی و …)،

مدیر گروه: دکتر یوسف فضیلت

وظایف گروه­های پژوهشی

  • برگزاری شورای علمی گروه
  • پیگیری اجرای مصوبات شورای علمی گروه.
  • تنظیم اهداف، ساختار و نقشه راه پنج ساله گروه
  • نظام مسائل گروه
  • مشخص کردن اولویت­های پژوهشی گروه
  • ارتباط با نهادها برای همکاری فعالیت‌های پژوهشی
  • برپایی کارگاه های علمی
  • برگزاری نشست‌های علمی، کرسی­های ترویجی و نظریه‌­پردازی و همایش.