معرفی و تاریخچه دانشکده علوم‌انسانی

موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی آل‌طه

دانشکده علوم انسانی مؤسسه آموزش عالی آل طه در سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با دارابودن حدود 500 دانشجو در 4 کد رشته در مقطع کارشناسی و ۳ کد رشته در مقطع کارشناسی ارشد، در خدمت آموزش عالی کشور است. علاوه بر رشته های فوق ارائه دروس عمومی و معارف ( زبان انگلیسی، ادبیات فارسی ، تربیت بدنی و معارف اسلامی ) به دانشجویان تمام رشته ‎های دانشگاه به عهده این دانشکده می‎باشد . نقش ویژه و راهبردی علوم انسانی در کشور و اهتمام خاص مسئولان نظام به علوم انسانی، نقش و اهمیت این دانشکده را دوچندان کرده است.

در همین راستا ، مقام معظم رهبری بسیاری از حوادث و اتفاقات دنیا را ناشی از نظریه‎پردازی‎های دانشمندان در حوزه علوم انسانی می‎دانند و می‎فرمایند : « بسیاری از حوادث دنیا حتی در زمینه‎های اقتصادی و سیاسی و غیره،محکومِ نظرات صاحب نظران در علوم انسانی است؛ در جامعه‎ شناسی، در روان‎شناسی، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخص‎ها را مشخص می‎کنند » .

از دیدگاه معظم ‎له علوم انسانی مسیر و مقصد حرکت جامعه را تعیین می‎کند و با توجه به اینکه ایران کشوری در حال توسعه است و پیشرفت و توسعه آن متوقف بر ارائه کاملی است ، الگوی کاملی لازم است ، تعیین این الگو و معیارها و شاخص ‎های آن توسعه برعهده علوم انسانی است .

متاسفانه علی‎رغم اهمیت و تأثیر گسترده و ژرف علوم انسانی بر ساحت‎های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، این علوم غالباً از طریق ترجمه متون غربی وارد کشور شده است. رهبر معظم انقلاب در موارد متعددی به این وضعیت ناگوار اشاره می‎فرمایند: « بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‎هایی هستند که مبنایش مادی‎گری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربی‎ها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بی‎اعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزش‎های خودمان را درقالب‎های درسی به جوان‎ها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست ». با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشکده علوم انسانی موسسه آموزش عالی آل طه تربیت افرادی دغدغه‎مند، مؤمن، متعهد و متخصص را سرلوحه کار خود قرارداده و مهم‎ترین رسالت خود را بنا به فرموده ایشان « تولید عالم ، تولید علم و جهت‎دهی صحیح به عالم و علم » می‎داند.