سوالات متداول فرهنگی و دانشجویی
سوالات شما
به اطلاع میرساند وام دانشجویی توسط صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صرفاً برای پرداخت شهریه تعلق میگیرد. لذا برای اموری مانند ازدواج، خوابگاه، مسکن و... وام داده نمیشود. امکان پرداخت وام شهریه در هر نیمسال تحصیلی فراهم است (سالی 2 بار). این وام با سود 4% و با معرفی 1 ضامن قابل پرداخت بوده و پرداخت اقساط آن پس از فارغالتحصیلی آغاز میشود. لازم به ذکر است دانشجویانی که وام دریافت مینمایند باید بلافاصله پس از فارغ التحصیلی جهت بازپرداخت و تسویه حساب به معاونت فرهنگی و دانشجویی مراجعه نمایند. عدم مراجعه میتواند منجر به دریافت هزینه دیرکرد، ارسال پیام برای ضامن و تغییر در نحوه قسطبندی شود.
پس از ابلاغ زمان ثبتنام از سوی صندوق رفاه دانشجویی، اطلاعیه آن توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی (که رابط دانشگاه و صندوق رفاه میباشد) از طریق اطلاع رسانی در کانال تلگرامی معاونت فرهنگی و دانشجویی، پیج اینستاگرام، سایت دانشگاه و تبلیغ در برد صندوق رفاه که در راهروی طبقه همکف مستقر است، به اطلاع دانشجویان رسانده میشود. نحوه ثبتنام در سایت صندوق رفاه و مدارک مورد نیاز نیز همزمان در اختیار دانشجو قرار میگیرد. صندوق رفاه دانشجویی در هر ترم یک بازه زمانی را جهت ثبتنام وام شهریه مشخص میکند. دانشجویان متقاضی وام در این بازه فرصت دارند مشخصات مورد نیاز را در سایت صندوق رفاه بارگزاری نموده و این روند را به معاونت فرهنگی و دانشجویی اطلاع دهند. بعد از تایید دانشگاه می بایست مدارک مورد نیاز شامل فرم تعهد محضری، تصویر شناسنامه و کارت ملی وام گیرنده ضامن، گواهی کسر از حقوق و آخرین حکم کارگزینی ضامن را به کارشناس فرهنگی و دانشجویی تحویل دهند. پس از ثبت درخواست وام دانشجو در سایت صندوق رفاه، این درخواست توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی تأیید و به صورت سیستمی به صندوق رفاه ارسال میشود. پس از آن، نام دانشجو در لیست دریافت وام قرار میگیرد. لازم به ذکر است ثبتنام و تأیید وام به معنای دریافت وام نبوده و ممکن است این فرایند چند ماه به طول بینجامد. از این جهت، معاونت فرهنگی و دانشجویی به دانشجویان عزیز توصیه مینماید پرداخت شهریه را به دریافت وام موکول ننمایند.
دانشگاه آلطه خوابگاه مستقل ندارد. معاونت فرهنگی و دانشجویی خوابگاههای خودگردان را که مورد تایید وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است به دانشجویان معرفی می نماید. اسامیخوابگاهها در سایت دانشگاه اطلاعرسانی می شود. دانشجوی متقاضی خوابگاه پس از انتخاب خوابگاه مورد نظر و عقد قرارداد، میبایست نام، شماره دانشجویی و نام خوابگاه خود را به معاونت فرهنگی و دانشجویی اطلاع دهد.
دانشجویان جدیدالورود پس از تکمیل ثبتنام، شماره دانشجویی خود را دریافت مینمایند اما دریافت کارت دانشجویی هم برای دانشجویان جدیدالورود و هم دانشجویان ورودی سالهای قبل، منوط به تکمیل کارنامه سلامت و نیز کاربرگ جامع اطلاعات فرهنگی میباشد. دانشجویان میتوانند با مراجعه به معاونت فرهنگی و دانشجویی و ارائه اطلاعات تکمیل شده کارنامه سلامت و همچنین تکمیل فرم جامع فرهنگی، کارت خود را دریافت نمایند. ارائه کارت دانشجویی هنگام ورود به دانشگاه الزامی میباشد.
دانشجویان میتوانند با دریافت ژتون غذا از دفتر معاونت فرهنگی و دانشجویی، از غذای دانشجویی نیز بهره مند شوند. بدین منظور لازم است دانشجویان هزینه غذای مورد نظر خود را به صورت هفتگی یا ماهیانه به سامانه تغذیه واریز نموده و نام خود را ثبت مینمایند. همچنین بوفه دانشگاه آلطه غذاهای گرم و سرد را برای وعدههای صبحانه و ناهار عرضه میدارد.
بله. پس از تکمیل ثبتنامها، اسامیدانشجویان عزیز جهت انجام امور بیمه به شرکت بیمه طرف قرارداد دانشگاه ارسال میگردد. همه دانشجویانی که در نیم سال اوّل انتخاب واحد میکنند، از ابتدای مهر سال جاری تا ابتدای مهر سال آینده، تحت پوشش بیمه هستند.
دفتر مشاوره آلطه در زمینههای مشاوره فردی، خانواده، ازدواج، تربیتی، مذهبی، حقوقی و تحصیلی برای تمامی رشتهها در تمامیمقاطع تحصیلی، خدمات مشاوره ارائه مینماید. همچنین این مرکز جهت تسهیل امر ازدواج دانشجویان، با همکاری مؤسسه تبیان، بخش همسانگزینی آلطه (سها) را راه اندازی نموده است که به معرفی افراد واجدالشرایط و ارائه خدمات مشاوره ازدواج میپردازد. دانشجویان و سایر افراد میتوانند جهت دریافت نوبت مشاوره به واحد مشاوره مراجعه نمایند.
واحد انتشارات دانشگاه واقع در ورودی ساختمان دانشگاه جهت چاپ و تکثیر مقالات و جزوات اساتید و دانشجویان، چاپ و تکثیر سؤالات امتحانی، سیمیکردن یا منگنه کردن جزوات و مقالات و کتب، فروش لوازم التحریر با قیمتهای مناسب و دانشجویی به ارائه خدمت میپردازد.
انجمنهای علمی بستر فعالیت دانشجویانی است که علاقمند به فعالیت علمی و ارتقاء سطح دانش خود همراه با کسب تجربه و ارتباط با دیگر مجامع علمی هستند. انجمنهای علمی، تخصصی بوده و صرفاً دانشجویان همان رشته در آن عضو هستند. هر انجمن دارای یک شورای مدیریت انجمن میباشد که متشکل از دبیر انجمن، 5 عضو اصلی و 2 عضو علیالبدل است. این اعضا هر ساله از طریق برگزاری انتخابات انجمنها در آبان ماه با رأی سایر دانشجویان انتخاب شده و دوره 1 ساله فعالیت خود را آغاز مینمایند. استاد مشاور انجمن بر فعالیتهای انجمن نظارت مینماید. برگزاری وبینارها و کارگاهها، برگزاری بازدیدها و اردوهای علمی، برگزاری جلسات بحث و بررسی و مناظرات علمی، برقراری ارتباط با سایر مجامع علمی، سازمانها، دانشگاه ها و ... از جمله فعالیتهای انجمنهای علمی میباشد. در پایان فعالیت اعضا، با تأیید استاد مشاور و دبیر انجمن و سپس معاونت فرهنگی و دانشجویی، به اعضای شورای مدیریت انجمن، گواهی فعالیت داده میشود. لیست انجمنهای علمی موسسه آموزش عالی آلطه و نحوه عضویت در آنها در سایت دانشگاه اطلاعرسانی شده است.
فعالیت کانون های فرهنگی به صورت عمومی بوده و دانشجویان از رشتههای مختلف میتوانند عضو آن باشند. این کانونها در حوزههای دینی، ادبی و هنری، اجتماعی، روانشناسی و ... فعالیت میکنند. هر کانون دارای یک شورای مدیریت کانون میباشد که متشکل از مسئول کانون، 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل است. این اعضا هر ساله از طریق برگزاری انتخابات انجمن ها در آبان ماه با رأی سایر دانشجویان انتخاب شده و دوره 1 ساله فعالیت خود را آغاز مینمایند. برگزاری وبینارها و کارگاهها، برگزاری بازدیدها و اردوهای فرهنگی، برگزاری جلسات بحث و بررسی و مناظرات فرهنگی، برقراری ارتباط با سایر مجامع علمی، سازمان ها، دانشگاه ها و ... از جمله فعالیتهای کانونها میباشد. در پایان فعالیت اعضا، با تأیید مسئول کانون و سپس معاونت فرهنگی و دانشجویی به اعضای شورای مدیریت کانون گواهی فعالیت داده میشود. لیست کانونهای فرهنگی هنری موسسه آموزش عالی آلطه و نحوه عضویت در آنها در سایت دانشگاه اطلاعرسانی شده است.
دانشجویان عزیز موظف به رعایت دستورالعمل و آییننامههای مربوط به پوشش که در سایت دانشگاه قرار گرفته و نیز در برد طبقه اول اطلاعرسانی شده است، میباشند.
بله. از ابتدای شروع سال تحصیلی جدید، اقامه نماز جماعت ظهر و عصر نیز برپا میشود.
آیین نامه تخفیفات دانشجویی به منظور توجه ویژه به مسائل علمی و ایجاد انگیزه جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و نیز ایجاد تسهیلات برای دانشجویانی که بنا به دلایلی نظیر :امتیازات تحصیلی، ایثارگری و شغلی شایسته برخورداری از تخفیف در پرداخت شهریه تشخیص داده می شوند تدوین شده است. جدول موارد مشمول تخفیفات دانشجویی در سایت دانشگاه اطلاع رسانی شده است.
شورای انضباطی دانشجویان، موظف است که ضمن انجام مسئولیت خود در رسیدگی به امور دانشجویان در زمینه منش دانشجویی و اخلاق متعالی، و اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را در افراد و محیط ایجاد نماید. درموارد انضباطی و اخلاقی، به صورت تذکر لسانی، تذکر کتبی، بررسی و مشاوره به اصلاح و ارشاد دانشجویان کمک می نماید .در موارد آموزشی از جمله تقلب در امتحانات، پرونده جهت بررسی و صدور حکم به کمیته انضباطی بدوی و سپس کمیته انضباطی تجدیدنظر ارسال می گردد.